Sök:

Sökresultat:

29 Uppsatser om Hälsosam snabbmat - Sida 1 av 2

Uppfattningar kring snabbmatskonsumtion

Syftet med studien vara att undersöka vilka uppfattningar som finns kring snabbmat och snabbmatskonsumtion. Anledningen till att jag valde detta Àmne Àr för att fetman och ohÀlsan i samhÀllet ökar samtidigt som vi lÀgger allt mindre tid pÄ matlagning. Jag tror att snabbmatskonsumtionen snarare kommer att öka Àn att minska. Genom att undersöka vilka uppfattningar som finns kring snabbmat kan man lÀgga grunden till fortsatta studier om hur man skulle kunna fÄ mÀnniskor att vÀlja hÀlsosamma snabbmatsalternativ.Metoden jag anvÀnde var kvalitativa intervjuer med tre personer i 20-30 ÄrsÄldern, en man och tvÄ kvinnor, vilka valdes genom ett sÄ kallat bekvÀmlighetsurval. För att finna olika uppfattningar har jag inspirerats av fenomenografisk metod.Jag fann att bland mina deltagare var det vanligast att Àta snabbmat nÀr man var stressad eller led av tidsbrist och detta intrÀffade vanligtvis kring lunchtid.

Vad innebÀr hÀlsa och att vara hÀlsosam? : En kvalitativ studie om a?tta gymnasieelevers uppfattningar om ha?lsa och att vara ha?lsosam samt hur media pa?verkar deras syn pa? ha?lsa och att vara ha?lsosam

Media a?r idag en stor del av va?rt samha?lle och har genom den teknologiska utvecklingen fa?tt en stor marknad och har kommit till att bli en stor del av va?r vardag. Hur vi pa?verkas av media och den sociala kontexten sker hela tiden, medvetet och omedvetet pa? olika sa?tt. Syftet i studien a?r att underso?ka gymnasielevers uppfattningar om hur media pa?verkar deras syn om ha?lsa och att vara ha?lsosam.Utifra?n en fenomenografisk ansats i metoden, som syftar till att hitta olika uppfattningar om ett fenomen, har eleverna i studien besvarat en skrivuppgift med o?ppna fra?gor da?r eleverna besvarat dessa med egna beskrivningar kring varje fra?ga.

Snabbmatens risksamhÀlle : En kulturanalys av kropp, mat, ansvar och tillit inom McDonald's

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att analysera hur McDonald's som aktör förhÄller sig till den aktuella debatten om riskerna med snabbmat. Hur försöker McDonald's upprÀtthÄlla förtroendet frÄn oss konsumenter inom ramen för den aktuella debatten? Vilka nya Ätaganden har McDonald's genomfört den senaste tiden vad det gÀller sortiment och marknadsföring? Hur speglar snabbmatskulturen den vÀsterlÀndska mÀnniskans vardag idag och hur relaterar till och anvÀnder sig McDonald's sjÀlv av denna tillvaro?.

HÀlsosammare snabbmat ? upplevda möjligheter och problem bland restauranger : En intervjuundersökning ur snabbmatsrestaurangers perspektiv

Background: Over the past 30 years the incidence of overweight and obesity has increased. Obesity is a risk factor for many diseases, for instance type 2 Diabetes, cardiovascular diseases, many types of cancer and musculoskeletal diseases. That ready available food today is so accessible can be a reason for the public health problems of overweight and obesity.Objective: The aim was to study what possibilities and barriers there are for fast-food restaurants to sell healthy food.Methods: Information was collected by seven telephone interviews and two respondents answered by e-mail. Nine persons that were in charge of the menu at different fast-food restaurant chains in Sweden participated in the study.Results: To have a large variety was considered to be a problem for selling healthy food, also because the sale of it was low in some of the fast-food chains. Some of the informants did not find any problems with selling healthy food and it was regarded as an opportunity to get more consumers.Conclusion: The demand for healthier food has increased, and the offer and sales of it has also escalated.

Vikten av Nöjda Kunder: Servicekvalitet & Kundnöjdhet i en konkurrens-utsatt bransch

Under 2000-talet verkar flera företag i en konkurrensutsatt miljö och vikten av begreppen kundnöjdhet och servicekvalitet har Äterigen aktualiserats. En av de branscher dÀr kon-kurrensen tilltar Àr restaurangbranschen och olika konsumenter efterfrÄgar olika erbju-danden. Ett vanligt förekommande sÀtt att öka konkurrensförmÄgan Àr genom en nisch-ning och ett globaliserande av konceptet, detta Àr sÀrskilt vanligt inom snabbmatsbran-schen. Det finns flera olika anledningar att besöka en restaurang och olika konsumenter har olika uppfattning om vad en god service innebÀr. Det Àr dÀrför viktigt att förstÄ vilka branschspecifika aspekter som ger upphov till kundnöjdhet.

HÀlsosam stadsplanering : en fallstudie av Stockholm, Göteborg och Malmö

Fysisk planering a?r ett omra?de som har mo?jlighet att pa?verka ma?nga olika delar i samha?llet. Det inneba?r sa?ledes att arbetet med en god fysisk planering a?r viktigt fo?r att samha?llet ska fungera pa? ett bra sa?tt. Denna studie underso?ker na?rmre hur fysisk planering anva?nds fo?r att fra?mja ma?nniskors ha?lsa och va?lbefinnande i de tre kommunerna Stockholm, Go?teborg och Malmo?.

Attityder och varumÀrkeslojalitet inom snabbmatsbranschen

Syfte: Syfte med arbetet Àr att undersöka vilken attityd studenterna har till snabbmat och att dÀrutöver klarlÀgga om det rÄder nÄgon varumÀrkeslojalitet hos de svenska studenterna inom snabbmatsbranschen. Uppsatsen ska ge en ökad förstÄelse för vilken roll ett varumÀrke spelar hos de svenska studenterna och se om det kan generera kundlojalitet. Den ska ocksÄ medföra ökad förstÄelse för vilken attityd studenter har mot den i dagslÀget mycket omdebatterade snabbmaten. Förutom det nyss nÀmnda syftar arbetet Àven till att förklara vilka faktorer som verkar vara viktiga för lojalitetsskapandet bland gruppen som studeras. Resultatet av undersökningen kan ge intressant och relevant information till företag och alla andra intressenter inom snabbmatsbranschen som kan ha nytta av uppsatsen för att lÀttare förstÄ studenter som en kundgrupp men Àven i skapandet av olika lojalitetsprogram som kan attrahera studenter.

Attityder och varumÀrkeslojalitet inom snabbmatsbranschen

Syfte: Syfte med arbetet Àr att undersöka vilken attityd studenterna har till snabbmat och att dÀrutöver klarlÀgga om det rÄder nÄgon varumÀrkeslojalitet hos de svenska studenterna inom snabbmatsbranschen. Uppsatsen ska ge en ökad förstÄelse för vilken roll ett varumÀrke spelar hos de svenska studenterna och se om det kan generera kundlojalitet. Den ska ocksÄ medföra ökad förstÄelse för vilken attityd studenter har mot den i dagslÀget mycket omdebatterade snabbmaten. Förutom det nyss nÀmnda syftar arbetet Àven till att förklara vilka faktorer som verkar vara viktiga för lojalitetsskapandet bland gruppen som studeras. Resultatet av undersökningen kan ge intressant och relevant information till företag och alla andra intressenter inom snabbmatsbranschen som kan ha nytta av uppsatsen för att lÀttare förstÄ studenter som en kundgrupp men Àven i skapandet av olika lojalitetsprogram som kan attrahera studenter.

9-12-Äringars syn pÄ mat, mÄltider och restaurangbesök : En kvalitativ intervju- och observationsstudie

Dagens svenska barn baserar mÄnga av sina restaurangerfarenheter frÄn pizzerior och snabbmatsrestauranger, dÄ det Àr denna typ av barnvÀnliga restauranger som de oftast kommer i kontakt med. Barnmenyerna pÄ Sveriges restauranger Àr förutsÀgbara och lÀmnar fÄ valmöjligheter. Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur barn i Äldern nio till tolv Är ser pÄ Àmnen som mat, mÄltider och restaurangbesök och Àven om platsen och upplevelsen kring mÄltiden har betydelse. Resultaten kan anvÀndas till att utveckla omrÄdet mat- och mÄltid för barn genom en ökad förstÄelse för barns egna tankar, förvÀntningar och upplevelser av mat, Àtande och mÄltider sÄvÀl i hemmet som pÄ restauranger.Fyra fokusgrupper med sammanlagt nitton barn har genomförts. TvÄ observationer av sammanlagt sju barn har genomförts dÄ de lagade mat i ett restaurangkök.Resultatet visar att barn vill vara delaktiga i familjens val av mat samt matlagning, de visar en preferens för typiska barnrÀtter och snabbmat men Àven plockmat sÄsom tacos och bufféer.

En empirisk tvÀrsnittsstudie om snabbmatskonsumtion och medieanvÀndande hos ungdomar i nionde klass ? en kvantitativ studie

Syfte; Syftet var att undersöka BMI, snabbmatskonsumtion, lÀskintag och medieanvÀndande hos ungdomar i klass 9 samt se om samband fanns mellan snabbmatskonsumtion och medieanvÀndande. Metod; Studien var en delstudie av projektet "Mat och HÀlsa 2007". Via en kvantitativ metod har 359 ungdomar i klass 9 (182 pojkar, 177 flickor) pÄ 10 slumpmÀssigt utvalda skolor i ett lÀn i Mellansverige svarat pÄ frÄgor via frÄgeformulÀr. Resultat; Pojkarnas BMI var i genomsnitt 21 och för flickorna 20.4 och majoriteten av ungdomarna var normalviktiga. Drygt en tredjedel av ungdomarna Ät snabbmat och pommes frites mer Àn tvÄ till tre gÄnger i mÄnaden.

Ungdomar, mat och mÄltider

Olika undersökningar vittnar om att familjer inte Àter tillsammans lÀngre pÄ grund av tidsbrist och olika aktiviteter pÄ fritiden. Vi Àter enklare mÄltider som inte Àr lagade och vi utför andra aktiviteter medan vi Àter. Eller sÄ Àter vi snabbmat nÀr vi Àr ?pÄ sprÄng? pÄ vÀg till nÄgot annat. Dessa förÀndringar i mÄltidsstrukturen skulle kunna innebÀra att den hemlagade maten till viss del har ersatts av snabbmat.

Sociala medier och levnadsvanor : AnvÀndning av Facebook och Twitter samt mat-, motions- och sömnvanor

Bakgrund: OhÀlsosamma levnadsvanor bidrar avsevÀrt till sjukdomsbördan. Allt mer tid spenderas vid skÀrm och forskning tyder pÄ negativa effekter pÄ mat-, motions- och sömnvanor. Teknikens utveckling har förÀndrat skÀrmtiden. Sociala medier har intagit en viktig plats i mÄngas liv och skÀrmtid Àr inte lÀngre automatisk förknippat till faktorer sÄsom stillasittande samt möjlighet att Àta mer. Forskning om levnadsvanor och sociala medier saknas.Syfte: Att undersöka graden av anvÀndning av de sociala medierna Facebook och Twitter samt dess samband med de tre olika levnadsvanorna mat-, motions- och sömnvanor.Metod: Deskriptiv, korrelativ tvÀrsnittstudie i form av en webbaserad enkÀtundersökning.

Ger goda matvanor bÀttre skolprestationer? : Kunskapsöversikt

Syftet med denna kunskapsöversikt Àr att bidra till en ökad förstÄelse kring kostens betydelse för barns kognitiva utveckling samt deras förmÄga till inlÀrning:Vilken pÄverkan har kosten förbarns inlÀrning och kognitiva utveckling? Metoden Àr en kunskapsöversikt med 13 analyserade artiklar. Resultatet visar att lÄng amningstid ger fÀrre ADHD symtom, hyperaktivitetoch impulsivitet hos barnet. Mycket snabbmat, salt, friterad mat, rött kött, söta drycker och sötsaker bidrar till en sÀmre minnesfunktion och inlÀrningsproblem. Att Àta hÀlsosam mat med mycket fisk, frukt och grönt bidrardettatill en god hÀlsa och mindre symtom av ADHD, hyperaktivitet, impulsivitet och bÀttre akademiska resultat..

Klimatsmart snabbmat : En studie av Max gröna positionering

Denna uppsats handlar om hur dagens klimatsituation har blivit enmarknadsföringsfrÄga. Företag kan positionera sig som det gröna och medvetnaalternativet och pÄ sÄ sÀtt attrahera nya kunder. Det denna uppsats vill undersöka Àr omdenna trend Àven har nÄtt en bransch som inte Àr lika förknippad med miljöproblem. Idetta fall valdes hamburgerrestaurangen Max för att undersöka detta. Företaget har enomfattande miljösatsning och frÄgan var om denna satsning var Àmnad för att attraheranya kunder och om miljövÀnlighet var nÄgot som prioriteras vid val av restaurang.

Pojkar och flickors kostvanor - en studie om tolvÄringars kostvanor ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie Àr att undersöka svenska tolvÄriga barns kostvanor och klarlÀgga de eventuella skillnader som finns mellan pojkar och flickor. Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ metod dÀr sammanlagt 97 barn deltog. Studien var utformad som en enkÀtundersökning med fÀrdiga frÄgor och svarsalternativ. Svaren sammanstÀlldes och analyserades statistiskt och jÀmfördes med resultat frÄn tidigare redan genomförd forskning. Sammanfattningsvis visar vÄr studie visa pÄ att det finns vissa signifikanta skillnader i pojkar och flickors kostvanor.

1 NĂ€sta sida ->